S vill inför ett råd som granskar ”sexistisk” reklam i tunnelbanan 

STOCKHOLM. Nyligen fastställdes ett förbud om ”sexistisk och rasistisk” reklam i utomhusmiljöer i Stockholm. Nu vill Socialdemokraterna i landstinget gå ännu längre i kraven mot så kallad stötande reklam, fast nu i tunnelbanan. 


I torsdags beslutade politiker i Stockholms stad att man nu ska införa riktlinjer mot så kallad sexistisk och rasistisk reklam i stadens utomhusmiljöer. Socialdemokraterna (S) känner sig dock inte nöjda utan vill även införa ett ännu hårdare förbud, fast nu gällande så kallad stötande reklam i kollektivtrafiken. De har därmed en önskan om att instifta ett råd som framöver granskar reklamen innan den ens sätts upp.

— Det finns flera exempel på reklam som suttit uppe i kollektivtrafiken men som har fällts av. Reklamombudsmannen. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att den nuvarande policyn inte är tillräcklig, säger Susanne Lund (S), från oppositionslandstingsrådet.

Lund är bland annat upprörd över klädföretaget Lindex underklädeskampanj som nu sitter uppe på flera av stadens tunnelbanestationer, vilka föreställer kvinnor i underkläder. Hon är dock inte den enda som provoceras utav bilderna för likaså den så kallade reklamforskaren Nina Åkestam är kritisk till den ”könsdiskriminerande” och ”stereotypa” underklädesreklamen. Hon publicerade följande inlägg på sin Instagram:

”God Jul från Lindex som har missat de senaste 5-20 årens diskussion, forskning, RO-domar, konsumentupprop, varumärkeskunskap och corporate citizenship och väljer att återigen tapetsera tunnelbanan med stereotypa underklädesbilder i storformat.”

Men huruvida förslaget med ett så kallat granskande råd blir verklighet eller ej återstår dock att se. Landstingsstyret tycks i alla fall inte känna att denna begäran är prioriterat.

”Det är min övertygelse att ingen politiker bör göra sig till domare över vilken enskild reklam som ska sättas upp eller tas ned i samhället i stort. Ett sådant förfarande vore föga förenligt med den rätts- och myndighetstradition som sedan länge finns i Sverige”, skriver trafiklandstingsrådets Kristoffer Tamsons (M) i sitt svar till förslaget.

Källa: 
Krav på förbud mot sexistisk reklam i tuben